Szczegółowy opis rozwiązania
Regionalne Centrum Bezpieczeństwa powstało w odpowiedzi na problemy, jakie zidentyfikowano na etapie opracowywania strategii MOF Olsztyna. Wśród nich znalazły się m.in. kwestie związanie z bezpieczeństwem takie jak słabo rozwinięty system procedur w przypadku sytuacji kryzysowych czy wysoka liczba występujących niekorzystnych zjawisk atmosferycznych. Przestrzeń przy ul. Augustowskiej w Olsztynie pełni funkcję centrum decyzyjnego, które dzięki połączeniu potencjału kliku jednostek i wykorzystaniu technologii teleinformatycznych, usprawnia reakcje na pojawiające się zagrożenia i sytuacje nadzwyczajne. W czasie funcjonowania Centrum służby odebrały już ponad 4300 zgłoszeń.
Utworzone centrum wyposażone jest w infrastrukturę oraz system zintegrowanego monitoringu i ostrzegania, które zapewniają odpowiedni przepływ informacji między wszystkimi służbami bezpieczeństwa. Pozwala to na dużo szybszą reakcję w sytuacji klęski żywiołowej lub innego zagrożenia niż w dotychczasowym modelu. Budynek składa się z dwóch części: sali operacyjnej i części biurowej. Sala operacyjna to miejsce dyżurów przedstawicieli Państwowej Straży Pożarnej, Policji i Straży Miejskiej. Część biurowa to natomiast nowa siedziba dla pracowników Wydziałów Zarządzania Kryzysowego miasta i powiatu. Wyposażona w nowoczesny system monitoringu przestrzeń pozwala dyżurującym na całodobową kontrolę sytuacji na terenie powiatu i płynne skoordynowanie działań w przypadku wykrycia niebezpieczeństwa. Pracownicy centrum mogą oglądać na żywo obrazy z powiatu na nowoczesnych ścianach wizyjnych, złożonych z wielkoformatowych monitorów. Z transmisji może bez problemy korzystać wiele osób jednocześnie, co odgrywa istotną rolę w kontekście całodobowego trybu pracy RCB. Dzięki połączeniu centrum z oddziałami służb i poszczególnymi gminami następuje płynny przepływ informacji i danych, a podjęte działania są zarejestrowane, co pozwala na ich późniejszą analizę i optymalizację. Przeniesienie wszystkich operacji na jedną, ustandaryzowaną platformę stanowi istotny krok do zwiększenia niezawodności działania w sytuacjach zagrożenia. Częścią projektu było również uruchomienie portalu i aplikacji mobilnej, które pełnią rolę komunikatora z mieszkańcami. Portal pozwala obserwować na bieżąco działania służb, uzyskać informacje o stanie bezpieczeństwa, utrudnieniach i innych zdarzeniach wpływających na funkcjonowanie obszaru. W mieście wprowadzono także system powiadamiania dźwiękowego i głosowego - dyżurujący mogą przekazywać mieszkańcom dowolne komunikaty o możliwych zagrożeniach. Na stronie RCB dostępne są też poradniki opisujące zasady postępowania w sytuacjach kryzysowych.
W budynku powstał także Regionalny Magazyn Kryzysowy, który gromadzi najpotrzebniejsze środki na wypadek klęsk żywiołowych i zdarzeń nadzwyczajnych, takie jak: pilarki, agregaty prądotwórcze, pompy, koce, kamizelki odblaskowe, kalosze, peleryny, rękawice ochronne, namioty ratownicze, zapory przeciwpowodziowe itp. Magazyn jest też miejscem przechowywania pojazdów Mobilnego Centrum Kierowania, stanowiącego część realizacji: pojazdu rozpoznania oraz dowodzenia i łączności. Samochody te wykorzystywane są do trudnych i długich akcji w terenie. Zadaniem pojazdu rozpoznania jest ocena zdarzenia oraz jego wpływu na środowisko i podjęcie decyzji o zaangażowaniu odpowiednich służb. Pojazd dowodzenia i łączności ma na wyposażeniu przede wszystkim sprzęt umożliwiający planowanie, koordynowanie i realizowanie działań ratowniczych i poszukiwawczych. Są to stanowiska komputerowe, monitor umożliwiający wyświetlenie map, a także odbiorniki GPS. Pojazd posiada też własną stację meteorologiczną.
Połączenie potencjału wielu gmin i służb jest krokiem do realizacji celów programu “Bezpieczny MOF”. RCB pełni funkcję wielopoziomowego centrum zarządzania kryzysowego, które prężnie przyczynia się do podwyższenia jakości życia mieszkańców oraz jakości ich bezpieczeństwa.