Szczegółowy opis rozwiązania
Edukacja publiczna w Polsce jest finansowana w dużej mierze z budżetu jednostek samorządu terytorialnego (33% wydatków bieżących oświaty według danych z 2018 roku)1. Miasta zazwyczaj nie decydują jednak o rozwiązaniach technologicznych, które są wdrażane w jednostkach oświatowych. Choć takie podejście pozwala szkołom na rozwój zgodny z własnymi potrzebami, brak jednolitej infrastruktury teleinformatycznej utrudnia zarządzanie oświatą w skali miasta, a także uniemożliwia optymalizację kosztów przy zakupie oprogramowania czy dostępu do Internetu.
Urząd Miasta Rzeszowa identyfikując powyższe problemy na wczesnym etapie już w 2004 roku wprowadził bezpieczną sieć bezprzewodową zapewniającą łączność telefoniczną i internetową we wszystkich 90 jednostkach miejskich2. Takie rozwiązanie wpłynęło na hurtowe zamówienia łącza, dzięki którym miasto obniżyło swoje roczne koszty telekomunikacyjne o 60%, dając jednocześnie dostęp do Internetu dla uczniów z każdej rzeszowskiej szkoły3. Bazując na własnej infrastrukturze teleinformatycznej urząd miasta konsekwentnie wprowadzał nowe funkcjonalności usprawniające zarządzanie oświatą i otwierające drogę do innowacyjnych form kształcenia. Wszystkie jednostki mają dziś dostęp do elektronicznego dziennika, a rekrutacja do przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych odbywa się w sposób zdalny. Miasto postanowiło także w 2018 roku zakupić oprogramowanie umożliwiające edukację na odległość dla wszystkich jednostek oświatowych w Rzeszowie. Obecnie z tych usług korzysta prawie 100% spośród 3600 nauczycieli i ponad 90% z 30 tys. uczniów4.
Wdrażanie nowych technologii w jednostkach oświatowych stanowi wyzwanie ze względu na brak wykwalifikowanej kadry informatycznej i niskie kompetencje cyfrowe nauczycieli. Szacuje się, że około 30% kadry dydaktycznej w polskich szkołach nie posiada umiejętności niezbędnych do wykorzystania narzędzi cyfrowych5. Z tego powodu kluczowym dla powodzenia projektu w Rzeszowie był kompleksowy program szkoleń, które miasto zorganizowało we współpracy z dostawcą oprogramowania. Początkowo wyszkolono nauczycieli z pięciu modelowych szkół, którzy następnie mieli za zadanie dzielić się doświadczeniem z innymi placówkami przy wsparciu informatyków z urzędu miasta. Wydział Edukacji szacuje, że w ten sposób przeszkolono już około 60% nauczycieli w Rzeszowie.
Udostępnione narzędzia i szkolenia nauczycieli zwiększyły różnorodność form nauczania w rzeszowskich szkołach. Korzystając z serwisów internetowych, aplikacji edukacyjnych i gier (np. Minecraft) uczniowie mogą wykazać się nieszablonowym sposobem myślenia i efektywniej przyswajają wiedzę. Rewolucyjna zmiana zaszła także w komunikacji pomiędzy nauczycielami i uczniami – narzędzia do wideokonferencji okazały się nieocenione podczas pandemii COVID-19, kiedy z dnia na dzień szkoły musiały przestawić się na zdalne nauczanie. Nie byłoby to jednak możliwe, gdyby nie 17 lat systematycznej pracy nad modernizacją własnej sieci teleinformatycznej i doskonaleniem kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Dzięki przemyślanej strategii i bliskiej współpracy komórek urzędu miasta, szkolnictwo w Rzeszowie jest lepiej przygotowane na wyzwania przyszłości.