Krótki opis rozwiązania
Warszawa od lat boryka się z problemem niskiej efektywności poboru opłat a także nie wystarczającą rotacją pojazdów w Strefach Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Aby zwiększyć przychody z płatności za parkowanie oraz poprawić skuteczność w wystawianiu mandatów, stolica Polski jako jedno z pierwszych miast w Europie wprowadziła system e-kontroli, który nie tylko ma poprawić wskaźniki finansowe samorządu, ale także zmniejszyć biurokrację oraz ułatwić pracę pieszym patrolom. Koncepcja ta polega na kontroli SPPN przez elektryczne auta z zamontowaną na nich aparaturą identyfikującą otoczenie. Podczas skanowania aparatura przesyła dane rejestracyjne auta do systemu, który automatycznie sprawdza czy dany pojazd ma opłacony postój. Jeśli nie ma, również automatycznie taki kierowca otrzyma wezwanie do zapłaty. Aby uniknąć pomyłek, elektryczne auta sprawdzają to samo miejsce dwa razy w krótkim odstępie czasu. Pozwala to wyeliminować naliczenie kierowcy mandatu w czasie, gdy poszedł kupić bilet. W założeniu dwa elektryczne samochody miały mieć efektywność dziesięciu pieszych patroli. Pierwszego dnia e-kontroli system zanotował 603 kierowców, którzy nie mieli opłaconego parkowania1.